خواص میوه ها

خواص انار – زیبا بمان


خواص انار - زیبا بمان

درخت انار در حدود شش متر، شاخه‌های آن چهار وجهی و گاهی خاردار است و برگ آن، ظاهری سرنیزه‌ای و بدون کرک دارد. گل درخت انار، کاسبرگی قرمز و ضخیم دارد که بعد از تشکیل میوه، به تاج میوه تبدیل می‌شود و گلبرگ‌های آن قرمز مایل به زرد و بدون بو هستند. میوه‌ی این درخت که انار نام دارد اغلب قرمز، گاهی سفید و یا رنگی بین این دو را دارد. از محصولات جانبی انار می‌توان به آب انار، رب انار، لواشک انار، مربای انار و روغن هسته‌ی انار اشاره کرد. در مجله‌ی “زیبا بمان” به بررسی خواص انار می‌پردازیم؛ زیرا انار سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت بدن است و می‌تواند در پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها به ما کمک کند. با ما باشید با خواص انار.

ارزش غذایی انار

انار سرشار از انرژی است و دارای مقادیر بالای کربوهیدرات و فیبر است. این میوه دارای پروتئین و چربی کمی می‌باشد و کلسترول ندارد. همچنین، انار دارای ویتامین‌های B1، B2، B3، B6، B9، C، K و E است و مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، منیزیم، روی، آهن، منگنز، سدیم و پتاسیم دارد.

خواص انار

پیشگیری از سرطان: خواص آنتی‌اکسیدانی انار با جلوگیری از فعالیت زنجیره‌ای رادیکال آزاد، مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. همچنین، عصاره‌ی انار، القا کننده‌ی آپوپتوز است که طی آن، سلول‌های سرطانی خود را از بین می‌برند.

تقویت سیستم ایمنی بدن: انار حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. انار با تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن، باعث پیشگیری از بیماری‌هایی می‌شود که از طریق ویروس، باکتری، عفونت، آلرژن‌ها و سموم در بدن ایجاد می‌گردد.

سلامت قلب و عروق: اسید پونیسیک موجود در انار می‌تواند کلسترول بد خون و تری‌گلیسیرید را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول مفید خون می‌گردد. این امر باعث می‌شود که از ایجاد پلاک در دیواره‌ی رگ‌ها بر اثر تجمع کلسترول بد جلوگیری شده و به سمت کبد برای تجزیه هدایت شوند. این امر می‌تواند مانع از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی شود.

سلامت سیستم گوارشی: انار حاوی فیبر است و به تنظیم حرکات روده کمک کرده و هضم غذا را آسان می‌کند. همچنین، مصرف انار احتمال بروز بیماری کرون را که یکی از بیماری‌های روده است، کم می‌کند.

سلامت استخوان‌ها و مفاصل: انار داری خاصیت ضد التهابی است و از این رو می‌تواند از ورم مفاصل و التهاب استخوان پیشگیری کرده و سلامت آن‌ها را به دنبال دارد.

درمان کم‌خونی: انار مقدار زیادی آهن دارد و می‌تواند به تولید گلبول قرمز خون کمک کرده و کم‌ خونی ناشی از فقر آهن را از بین ببرد.

پیشگیری از دیابت: قندهای موجود در انار به شکل فروکتوز و سوربیتول هستند که با وجود شیرین‌تر بودن نسبت به گلوکز، باعث افزایش قند خون و ترشح انسولین در بیماران دیابتی نشده و می‌تواند وضعیت قند خون را بهبود ببخشد. توصیه می‌شود بیماران دیابتی روزانه یک لیوان آب انار تازه میل کنند.

سلامت پوست: انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، از چین و چروک و لکه‌های پوستی جلوگیری کرده، روند پیری پوست را به تعویق اندازد و باعث جوان‌سازی آن می‌گردد. برای رسیدن به این هدف، دانه‌های انار را درون ظرفی ریخته و له کنید. این ماسک را به مدت بیست دقیقه، بر روی پوست خود قرار دهید و به آرامی آن را ماساژ دهید. سپس پوست را با آب سرد بشویید. از این ماسک دو بار در طول هفته استفاده کنید تا پوستی باطراوت و جوان داشته باشید.

سلامت مو: حجم بالای آنتی‌اکسیدان‌ ها در انار سبب تقویت فولیکول‌ موها و در نتیجه، رشد بهتر و بیشتر آن‌ها شده و می‌تواند مانع از ریزش مو گردد. همچنین، پوست انار در درمان شوره‌ سر و خارش ناشی از آن موثر است. شما می‌توانید مقداری پوست انار را له کرده و به روغن موی خود افزوده، موهای خود را به آن آغشته کنید و بعد از ماساژی آرام، اجازه دهید این ماسک به مدت دو ساعت، روی موهای شما باقی بماند. بعد از گذشت این زمان، موهای خود را با یک شامپوی ملایم و آب ولرم شستشو دهید و بدون استفاده از سشوار آن را کاملا خشک کنید.

مضرات انار

مصرف انار ممکن است باعث بروز آلرژی شود و علائمی نظیر بلیعدن دردناک، خارش، مشکلات پوستی، تورم صورت، سختی در تنفس، درد و تورم دهان شود. در صورت ایجاد هر گونه واکنش منفی از سوی بدن، مصرف انار را متوقف کنید.

زنان باردار از مصرف بیش از حد انار به شدت پرهیز نمایند؛ زیرا این میوه منقبض کننده‌ی رحم است و مصرف زیاد آن می‌تواند سقط جنین را به دنبال داشته باشد.

افرادی با مزاج سرد باید در میزان مصرف انار دقت کنند و حتما از نمک و گلپر در هنگام خوردن آن استفاده کنند.

افرادی که اضافه وزن دارند از مصرف بیش از اندازه‌ی انار خودداری کنند، زیرا انار سرشار از کالری است.

مصرف بیش از حد انار باعث حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال می‌شود.

افرادی که یبوست دارند، با مصرف زیاد انار این عارضه تشدید می‌گردد.

اکنون توجه شما را به دو نکته در رابطه با خرید انار مرغوب و نگهداری آن جلب می‌کنیم:

خرید انار

انار مرغوب را می‌توان از دو راه تشخیص داد؛ یکی اینکه برآمدگی دانه‌های انار را بتوان از روی پوست آن لمس کرد و دیگر اینکه گلوی تاج انار باید باریک باشد. پوست انار هم باید شفاف، نازک، بدون ترک و بدون لکه‌ی سیاه باشد. همچنین، دقت کنید که انار رسیده و خوب، نسبت به اندازه‌اش سنگین است. مهمترین مساله در انتخاب انار، این است که تاج انار نباید دارای سوراخ یا لکه‌های سیاه باشد؛ زیرا کرم گلوگاه یک آفت برای انار است که از طریق تاج وارد آن می‌شود و به این میوه‌ آسیب می‌زند.

نگهداری انار

از قرار دادن آن در ظرف دربسته یا پلاستکی که باعث حفظ رطوبت می‌شود، خودداری کنید؛ زیرا رطوبت باکتری‌ها و قارچ‌های پوستی آن را فعال کرده و کپک می‌زند. یکی از روش‌های نگه‌داری انار پیچیدن آن درون کاغذ روزنامه و قرار دادن آن درون جعبه‌ی چوبی در مکانی خنک، خشک و دور از نور خورشید است.

Tags :



منبع مطلب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن